TWIERDZA MAGDEBURG
Festung Magdeburg
Mariusz Wojciechowski 1999

Gruntowna przebudowa - twierdza poligonalna i fortowa.
lata 60-te XIX wieku.

Gruntowna przebudowa twierdzy Magdeburg nastąpiła dopiero w latach sześćdziesiątych.

Na froncie północnym:

W 1862 zapadła decyzja o budowie artyleryjskich fortów zewnętrznych, a w 1865 o budowie nowego rdzenia (Enceinte):

  1. W 1866 zbudowano pierścień 12 fortów w odległości 2 3 km od miasta. Zbudowane wg jednego wzorca forty, małe i niskie, miały narys lunety o rozpiętości około 200 metrów, suche (niektóre wodne) fosy (kaponiera czołowa, dwie barkowe i szyjowa) o ziemnym stoku i przeciwstoku, prochownię pod wałem głównym, wał szyjowy, poprzecznicę z blokhauzem na dziedzińcu.
    Na lewym brzebu Łaby zbudowano:
    Fort 9 znalazł się na północnym krańcu wyspy na Łabie, Fort 10 na prawym brzegu (przy drodze i torach kolei do Berlina), Fort 11 na prawym brzegu (w Cracau), a Fort na południowym krańcu wyspy na Łabie (na tzw. Roter Horn).
  2. W 1869 roku nastąpiła rozbiórka starego rdzenia na odcinku zachodnim i południowym, przestała także istnieć brama kolejowa Buckauer Tor. Odcinek północny pozostawiono. Miasto zyskało sporo miejsca, które wykorzystano m.in. na budowę nowego dworca kolejowego

    Nowy obszerniejszy rdzeń zbudowano w systemie poligonalnym - wał główny o długości prawie 3 km wyposażono w 8 nadszańców artyleryjskich, osłonięto od zachodu 3 kaponierami oraz od południa calkowicie przebudowanym Fortem Berge (Stern) .

    Rozwiązania zastosowane w rdzeniu sprawiają wrażenie kopii starszego o 40 lat północnego odcinka Fortu Winiary w twierdzy Poznań.

    Nadszańce, przerywające wał główny miały narys spłaszczonych bastionów, wał ze stanowiskami artyleryjskimi, poprzecznicami i schronami pogotowia, niektóre kryły pod wałem jedno- lub dwukondygnacyjne koszary.

    Trzy bramy komunikacyjne miały sklepione przejazdy dla wozów i przejścia dla pieszych, mosty zwodzone nad fosą główną i przejazdy wycięte w przedstoku (zakręcające na kształt litery "S", ze ścianami oporowymi z rowkami do zapór z belek).

    Bramy kolejowe miały formę otwartych przejazdów w wale głównym (ze ścianami oporowymi z rowkami do zapór z belek); przed bramami mosty zwodzone nad fosą.

  3. Rozbudowa kolei: nowa linia kolejowa z południa na północ została odsunięta od rzeki i przeprowadzona przez nowy rdzeń, dworzec znalazł się wewnątrz twierdzy. Rozbudowa ta nastąpiła zapewne na przełomie lat 60-tych i 70-tych XIX wieku. Stare końcówkowe dworce nad Łabą zlikwidowano, tory nad rzeką połączono ze sobą (około sześciusetmetrowym odcinkiem).
  4. Na froncie północnym między Kawalierem 8 a bastionem Halberstadt zniesiono rawelin i parę dzieł zewnętrznych, teren po nich podwyższono o 1,6 m i utworzono plac ćwiczeń Schrote-Exerzierplatz wypełniony barakami mieszkalnymi, wozowniami i innymi budynkami. Bastiony Lüneburg, Ferdinand i lunetę Hessen połączono w jadno nieregularne dzieło kleszczowe. Bramę Krökentor poszerzono, od 1877 przejeżdzał nią tramwaj konny.
  5. Turmschanze przebudowano całkowicie na dzieło kleszczowe (zlikwidowano rdzeń dzieła, czoła rawelinów przedłużono i połączono z półksiężycami) - na powiększonym dziedzińcu dzieła (Friedrichstadt) znalazło się miejsce na nowe koszary artylerii, stajnie, wozownie itp. Zewnętrzne przedbramy w rawelinach stały się bramami głównymi (Cracauer Tor, Charlotten Tor i kolejowa Berliner Tor).

Rozbudowa twierdzy fortowej.

W 1890 roku wzniesiono jeszcze jeden fort (Fort 8 Neu między starymi 7 i 8) i 7 dzieł pośrednich:

Likwidacja twierdzy.

W 1888-91 zniesiono ograniczenia budowlane, 1896-99 rozebrano bramy komunikacyjne w rdzeniu (w 1908 zbudowano szerokie ulice), 1903 rozebrano Stern. Dokładne daty nie są mi znane, rozbiórka nastąpiła zapewne w pierwszym dziecięcioleciu XX wieku. W 1912 zlikwidowano stanowisko komendanta twierdzy i oficjalnie zniesiono status twierdzy.

Przypisy:

[1] Linia prowadziła na północ do Wittenberge - brandenburskiego miasta na północ od Magdeburga (przy linii kolejowej Berlin-Hamburg) przy ujściu Stepnitz do Łaby, a nie do twierdzy Wittenberga (niem: Wittenberg) w pruskiej Saksonii, miasta które do historii wprowadził Luter.

[2] W latach 60-tych XX wieku wciąż jeszcze zachowany był mur, filary bramy, ślady zwodzonego mostu i blokhauz-strażnica. Jak jest dzisiaj (1999) nie wiem.

[3] W latach 60-tych XX wieku spora część koszar była jeszcze zachowana.

[4] Wydaje się, że Kawalier 1 jeszcze jest zachowany w parku nad Łabą.


Plan twierdzy poligonalnej w 1880


Plan twierdzy fortowej w 1890


Rysunki


Panorama miasta - nad Łabą widoczna kaponiera-działobitnia koło pierwszej Buckauer Eisenbahn Tor.


Mariusz Wojciechowski
POCZTA/MAIL
mariusz@mariwoj.pl